måndag 3 mars 2014

Raw Semla - Fettisdagen

Då var det dags för SEMLA 2014.
Hittade en trevlig recept på FB och ville testa den. Jag har svårt att följa exakt recept, men samtidigt var jag nyfiken på det, så gjorde jag exakt vad som stod i recepten och en annan variant.
Degen:
I grundrecept skulle man först blötlägga fröna och efter en stund mixa dem, men i min experiment malde jag dessa frö först till mjöl och sedan blandade med vatten.

Här har vi resultaten på bullar, mandelmassa och grädde:



Gjorde även 2 olika sorters mandelmassa. 
Ena gjorde jag på köpt mandelmjöl & kokossocker (för att få den brunare) och den andra gjorde jag på hel mandel som först malts till mjöl och sedan mixats med Agave. Den senaste blev betydligt godare. Det fattades någon smak på den första och den blev mjölig. Nu har man lärt sig, att man ska använda hel mandel till massa, men den som saknar mixer kan använda mandelmjöl i nöd.


Semla med grundrecept:




Här kommer den omgjorda recepten:


Båda blev goda, men i mitten var de fortfarande lite blöta efter 4-5 timmars torkning. Grundreceptens semla hade bättre tuggmotstånd enligt min man, men jag tyckte om den omgjorda också eftersom den liknade mer en riktig, dvs om jag skulle ha använt riktig fiberrik mjöl.

Deg: chiafrön, gul linfrön, cashewnötter, agavesirap, salt, kardemumma, vatten.
Mandelmassa: hel mandel, agave, salt, vatten.
Grädde: cashewnötter, agave, vaniljpulver, vatten.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar