torsdag 13 juni 2013

Raw food chef and living food instructor

Nu när jag har skaffat en iPad kommer jag vara aktivare på min blogg. Det har hänt otroligt mycket sedan jag har varit inne.
Idag har jag fått mitt diplom och kan i närmaste framtiden utbilda folk inom Raw food.
Utbildningen som var på 3 steg avslutades på den härliga Mundekullan som finns nära till Emmaboda. I hela veckan pågår en raw food kurs/festival där vi kursdeltagarna från Sverige och Norge lagade maten. Vi hade fantastiska föreläsare som tex Victoria Boutenko, gröna smoothies drottning från USA, Boris Lauser, gourmé rawfood chef från Tyskland. Vi åt otroligt delikata maträtter, röror,  smoothie på skogens skafferi som granskott, brännässlor, grodblad, mm. Jag åkte hem tidigare för att sedan kunna gå på Stora Hälsodagen i Stockholm som arrangeras av Rawfoodmiddagar. På söndag ska jag även gå på en rawfoods knyt hos Marina. Så hela veckan blir raw mat för mig.
Om man äter mat som är  oupphettad, raw då behålls alla näringsämnen, vitaminer, enzymer, råvarans energi/vibration. Maten bryter ner sig själv, behövs inte ta ifrån kroppens enzymförråd. Man blir inte trött efter maten eftersom man blir full av energi, kroppen behöver inte bearbeta kokt/stekt mat som gör att flesta människor blir trötta efter maten. Det är inte lätt varje gång att äta raw mat, men om man byter ut tex morgon frallan till frukt då har man fått i sig 30 % rawfood den dagen. Om man lägger till en massa sallad och tar mindre av den vanliga maten har man ätit minst 50-60-70% rawfood den dagen. Svårare inte så. Om man byter ut en måltid eller mellanmål till en grön smoothie då får man i sig solenergi genom klorofyll som är fulla av nyttigheter.
Jag hoppas verkligen att kunna fortsätta laga, äta rawfood och lära ut dessa enkla kunskaper för att alla ska kunna leva i en sund och frisk kropp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar