tisdag 19 mars 2013

Hundar & rawfood

I fredags jobbade jag på kvällen och min trevlige man kom på besök med min hund. Ja, han är min hund. Han kan inte göra någonting utan mig-käns så. Han är efter mig hela tiden. Så när jag jobbar brukar han vara väldigt ledsen när jag lämnar honom med grabbarna. Det brukar gå över men det känns att han gillar inte bli lämnad.
 
Föra veckan gjorde jag hundgodis i min torkugn på blodpudding. Han tyckte om det. Ibland brukar jag bjuda honom på vissa torkade frukter som jag har lagat i torkugnen. tex banan. Han tuggar på men äter inte upp. Jag ska kanske testa göra ungnötslever som ska bli godis för honom.
 
Enligt stans hundaffär ska man ge hundar rå mat, dvs raw food. När jag pratade med tjejen i butiken, sa hon att jag ska ge honom endast rått kött, eftersom om man tillagar köttet då försvinner en massa nyttigheter från maten. Jag började smila och undrade sedan Varför vi människor hetar upp då vår mat? Då försvinner också all näring-  eller hur? Hon tittade konstigt på mig men sedan fattade poängen. Självklart försvinner en massa vitaminer, näring, enzymer om vi hettar upp maten mer än 42 grader. Nu har man fått svar från en hundaffär, att man ska äta rå mat.
Vi människor är inte gjorda för att smälta den råa köttet och därför måste vi hätta upp den. Om man jämför hundars och människors tänder och tarmen ser man stor skillnad. Vi har inte dem långa hugg/bittänderna och våra tarmar är långa. Bara tunntarmen ca 16 meter lång. Om vi äter mat som inte hinner smälta eller komma ut från tarmen eftersom det saknas enzymer som spjälker maten, då börjar de ruttna i tarmarna. Inte undra att många får tarmproblem, fickor i tarmarna och i värsta fall cancer.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar