tisdag 12 mars 2013

5-6-7-8-9 dag
 
Jag hade fullt upp i helgen med en massa jobb på en kursgård där jag arbetar som kock. Har jobbat varje dag 9-10 timmar, så när jag kom hem orkade inte laga rawfood. Den kräver sitt. En massa hackande, mixande, disk, osv. Så jag åt ganska enkelt, bara sallad. Men vi var bortbjudna i lördags hos en familj för att titta på den svenska melodifestivalen och då var jag tvungen att fuska lite. Åt gott bröd med Bregott och lite Lax samt sallad självklart. Jag har gjort en Raw Tabouleh sallad variant. Istället för couscous använda jag småhackad blomkål. Men jag har inte ätit "riktig" kött sedan jag har startat. Men vad är riktigt kött? Gris? Fågel? Nöt? men Fisk då?
Min chef på kursgården där jag arbetar, brukar fråga vegetarianerna om Fisken är en Blomma eller Grönsak?- när de berättar att de kan äta fisk fast de är vegetarianer. Var går gränsen???
På fredag hade jag en ”vegetarian” som frågade efter vad vi har tillagat till lunch. Jag sa att vi har gjort blomkålsgratäng, Han funderade och sa, Inte idag, jag tar hellre revbenspjäll. BUUU!
Dessa människor inser inte hur mycket tid och ork tar deras mat att göra och man blir små förbannad när de inte äter upp maten som man har gjort för deras skull. Skärpning vegetarianer! Min man brukar säga, att det är ett eget val och ingen sjukdom.
 
Så, jag är en allätare men väljer helst vegetarisk och framför allt rawfood just nu.

Raw Tabouleh sallad:

 
RECEPT: 


Småhacka massor av persilja, tomater, gurka, paprika och rödlök.
Mixa blomkålen i små bitar, detta är couscous.
Blanda allt i en skål med olivolja, mycket citronsaft, salt, peppar och paprikapulver/chili.
Jag hade även i pumpakärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar